|   Szkoły językowe  |  Artykuły  | Logowanie

COOKIES

A house without books is a house without windows.
- Horace Mann

 
 
 
 


Dlaczego warto uczyć się języka migowego?

Loading the player...


Przede wszystkim dlatego, że został on uznany za język, czyli pełnoprawny środek komunikowania się. Za kilka miesięcy, po wejściu w życie całości Ustawy o języku migowym i innych środkach wspierania komunikowania się, dla osób niesłyszących będą musiały być dostępne m.in. Biuletyny Informacji Publicznej. Najnowsze badania naukowe dowiodły także, że posługiwanie się językiem migowym w znaczny sposób może przyczynić się do rozwoju i chorych, i zdrowych dzieci. Są również inne dowody na korzyści płynące z nauki migania.

Dla pracy i rodziny
Już teraz obowiązuje przepis, w myśl którego w urzędach oraz instytucjach użyteczności publicznej osoby niesłyszące, niedosłyszące oraz głuchoniewidome muszą mieć zapewnionego tłumacza. Niesie to ze sobą potrzebę wykształcenia i zatrudnienia ogromnej rzeszy osób, które poznają tajniki porozumiewania się na migi. Nauka może więc przynieść ze sobą wymierne korzyści finansowe.
Języka migowego uczą się również osoby, które mają w swoich rodzinach osoby niesłyszące. Często są to rodzice, którym rodzi się dziecko z wadą słuchu. Poznanie alternatywnej formy komunikacji jest bardzo dogodne dla obu stron.
Bardzo ciekawym i mało znanym aspektem języka migowego jest jego znaczenie w rozwoju psychomotorycznym dzieci.
- Nauczenie dziecka i siebie znaków migowych i wprowadzenie ich do komunikacji np. z niemowlęciem pozwala na rozmowę, zanim ono nauczy się mówić - mówi Olgierd Kosiba, prezes Towarzystwa Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego "GEST" oraz współtwórca projektu MIGAM.PL. - Jeśli uczymy symboli sześciomiesięczne dziecko, to po osiągnięciu pierwszego roku życia jego "słownik" będzie się składał z kilkudziesięciu znaków (statystyczne roczne dziecko używa zaledwie kilku słów). Badania nad wpływem języka migowego na rozwój dziecka prowadzone są od lat 90. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. W Polsce powstał już nurt Bobomigi (Baby Signs) oparty na wynikach badań naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego.
Są dowody na to, że miganie korzystnie wpływa na rozwój ruchowy, emocjonalny i intelektualny dzieci, przyspiesza naukę czytania, pisania i liczenia. W Polsce miga już ponad tysiąc dzieci. Mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną, pamięć i koncentrację.

Migowym do dziecka z autyzmem
Mało wiadomo o osobach, które "żyją za niewidzialną szybą". Dzieci autystyczne przeważnie nie mówią i właściwie nie wiadomo dlaczego, ponieważ na ogół słyszą, a narządy mowy mają nieuszkodzone.
Rewelacyjne wyniki w porozumiewaniu się dziećmi autystycznymi za pomocą języka migowego uzyskał Roger Fouts, amerykański doktor nauk humanistycznych. Przez większość swojego życia pracował on nad językiem migowym jako formą porozumiewania się z szympansami. Swoje doświadczenie przeniósł na pracę z dziećmi, które nie posługiwały się mową dźwiękową. Wyniki były spektakularne. Autystyczne dzieciaki, do tej pory niepotrafiące w żaden sposób komunikować się z otoczeniem, nauczyły się sygnalizować swoje potrzeby. Co więcej - u części z nich zmniejszył się poziom agresji i przestały unikać kontaktu wzrokowego z opiekunami. Odgradzająca je od świata niewidzialna kurtyna nieco się uchyliła. Trudno o lepszy dowód na wielofunkcyjność języka migowego.

 




NOWA MATURA USTNA Z J. ANGIELSKIEGO
EGZAMINY JĘZYKOWE

Język angielskiNauczanie języka angielskiego w publicznych
i niepublicznych placówkach oświatowych
Egzaminy certyfikacyjne z języka angielskiego - przeprowadzane przez prywatne szkoły językowe
Język niemieckiInstytut Goethego ( niem. Goethe-Institut e. V.)Goethe-Zertifikat A1: Fit in Deutsch 1Goethe-Zertifikat A1: Start Deutsch 1Goethe-Zertifikat A2: Fit in Deutsch 2Goethe-Zertifikat A2: Start Deutsch 2Goethe-Zertifikat B1: Zertifikat Deutsch (ZD)Goethe-Zertifikat B1: Zertifikat Deutsch für JugendlicheGoethe-Zertifikat B2Zertifikat Deutsch für den BerufPrüfung Wirtschaftsdeutsch International (PWD)Goethe-Zertifikat C1Goethe-Zertifikat C2: Großes Deutsches Sprachdiplom
Język francuskiEgzaminy DELF i DALFEgzamin certyfikowany DELF A1Egzamin certyfikowany DELF A2Egzamin certyfikowany DELF B1Egzamin certyfikowany DELF B2Egzamin certyfikowany DALF C1Egzamin certyfikowany DALF C2Egzamin DSLCFEgzamin TCFEgzamin CEFP1 oraz CEFP2Egzamin DFPEgzamin DLEgzamin TEF
Język hiszpańskiEgzaminy DELE Egzamin DELE A1Egzamin DELE A1 / przykłady, omówienieEgzamin DELE A2Egzamin DELE A2 / przykłady, omówienie Egzamin DELE B1Egzamin DELE B1 / przykłady, omówienie Egzamin DELE B2Egzamin DELE B2 / przykłady, omówienieEgzamin DELE C1Egzamin DELE C1 / przykłady, omówienie Egzamin DELE C2Egzamin DELE C2 / przykłady, omówienie
Język polski dla obcokrajowcówEgzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego
Język migowyO różnicach pomiędzy migowym i miganymGłusi swój język mają"Jak kotek pije mleko" - czyli o PJM i SJMDlaczego warto uczyć się języka migowego?Gdzie i jak uczyć się języka migowegoTo, co najtrudniejsze
(w nauce języka migowego)

KURSY JĘZYKOWE
POZIOMY KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH
METODY NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
CIEKAWOSTKI JĘZYKOWE


 


Podpis:
Znaków
do wpisania


Komentarze [ 1 ]

Maciej  ::  2013-05-27  15:25

Przekład treści publikowanych w internecie na język migowy, to na pewno fajny pomysł, ale to także droga realizacja. Idea super, ale raczej się nie przyjmie. Chyba, że w serwisach dedykowanych dla tej społecznosci i to jako ekskluzywny dodatek (bo przeciez osoby niesłyszące mogą czytać, tak jak wszyscy). Miganie treści ma więc uzasadnienie nie w przypadku tekstów, a w materiałach video. Nie sądzę, żeby redakcje zainteresowały się tematem bez dotacji z UE (na przykład).

 
 

O nas  |  Reklama  |  Regulamin  |  Polityka prywatności

Tłumaczenie tekstów

Redakcja i korekta tekstów

(C) EnglishStory.pl

KONTAKT:  Biuro: biuro@englishstory.pl
   Pomoc: web@englishstory.pl
   Telefon: +48 880 074 279  (w godz. 9:00 - 17:00)